söndag 28 december 2014

Månadens Mönster December 2014

Månadens Mönster December 2014 -  Stickat pannband

Tänka sig att det svåraste med vissa mönster kan vara att ta en skaplig bild av det färdiga projektet, håll till godo! ;-)

Här är mönstret till ett stickat pannband som lämpar sig till dig som vill prova på eller öva på att sticka med två färger. Lite tips på hur du ska hålla garnerna för att få den ena jämnt framträdande får du här.

Detta pannband passar ungdom/vuxen from ca 54cm i huvudmått, för ett större pannband anpassar du enkelt genom att gå upp en halv storlek i stickor. Vill du däremot göra ett mindre pannband så minska antalet maskor, det enda viktiga är att du har ett jämnt antal maskor, jag har inte hunnit provsticka mer än denna storlek men jag har 22maskor/10 cm så kan du räkna utifrån det :-)





Jag har använt garnet "Odin" (Viking of Norway), garnet finns i många olika färger, både enfärgade och melerade, som du ser har jag använt enfärgat vitt och melerat garn i höstfärger. Odin har en rekommenderad stickstorlek "5,5" och kan bytas ut mot likvärdigt garn. Rundstickor 40cm storlek 4 till resårerna upptill och nedtill och storlek 5 till den mönstrade delen.

Funderar du på att införskaffa rundstickor så vill jag rekommendera "Addi" som jag älskar! De finns att köpa hos Ulletuss Garn i Malmö, Ulla som har butiken finns även på facebook och kan nås via Ulletuss Garn-sidan eller "Garnlådan" om du vill skicka efter.

Mönster:

Lägg upp 96 maskor med det enfärgade garnet och stickor i storlek 4.
För att hålla reda på varven så vill jag tipsa om att sätta/hänga en markör kring stickan, mellan sista och första maskan - varje gång du passerar markören så vet du att du stickat ett varv :-)
Sticka "1 rät, 1 avig" hela varvet runt x3varv.

Byt till storlek 5 och sticka 1 varv räta.

Ta nu upp din mönsterfärg och sticka varannan maska i mönsterfärg och varannan i bottenfärg, i mitt exempel är bottenfärgen vit (samma som resåren alltså). För att få mönsterfärgen så framträdande som i mitt pannband så är det viktigt att du håller garnerna konsekvent separerade på samma sätt hela stickningen igenom. Håll garnerna på samma sätt som på bilden nedan med mönsterfärgen åt vänster och bottenfärgen åt höger. (Det är en tumvante som stickas på bilden men sättet att hålla garnerna är precis detsamma)


Det är alltså den färg du håller åt vänster som kommer bli den mest framträdande, ibland kan man variera färgernas position för att skapa mönster, men i detta projekt är det alltså viktigt att behålla färgerna på samma platser hela tiden.

Sticka 10 varv på detta sätt.

Ta av mönsterfärgen och sticka 1 varv räta med endast bottenfärgen (vit i exemplet).
Byt tillbaka till rundsticka storlek 4.
Sticka "1 rät, 1 avig" hela varvet runt x2 varv.

Maska av genom att sticka 2 maskor och därefter lyfta den första (högra) maskan över den andra (vänstra). Sticka en ny maska och lyft den högra över den vänstra, fortsätt på samma sätt tills du bara har en maska kvar på stickan. Ta av garnet, dra garnänden igenom sista maskan och fäst alla trådar.

Klar!

Jag hoppas att du tyckt om detta mönster och att du även fått lite övning i att sticka med två färger och kanske vågar gå vidare till nya mönsterstickade projekt. Tycker du att något verkar märkligt i beskrivningen eller om du kör fast så är du välkommen att höra av dig så hjälper jag dig! Snabbast når du mig via chat/meddelande på facebook, klicka på fliken "On Facebook" för att komma dit <3



4 kommentarer: