fredag 23 januari 2015

Tumvantar med fläta

Här kommer mönstret på ett par av mina enklare tumvantar med fläta som utlovat.



Mönstret är anpassat för två olika grovlek på garn, jag har använt "Odin" som har rekommenderad stickstorlek 5,5 & "Alpaca Bulky" som har rekommenderad stickstorlek 6-7.
Tumvantarna ska passa Dam men det beror ju förstås på hur just du stickar, hårt/löst/väljer en annan storlek på stickorna/väljer annat garn.
Jag har faktiskt använt stickor 4 till båda garntyperna vilket kanske är lite märkligt, men det är det tjockaste numret jag har på mina korta strumpstickor som jag gillar så mycket. Nu har jag nyligen övergått till att sticka på lång rundsticka och magicloop, men jag har inte provstickat just detta mönster med tjockare nummer ännu, du får hemskt gärna prova och berätta hur det fungerat för dig i kommentar nedan <3

Diagrammen läses från höger till vänster, nedifrån och upp, med start i nedre högra hörnet.

Tecken/Symboler:

vita rutor: räta
- : aviga
x: maska av dessa maskor ELLER ta av dom och sätt på säkerhetsnål/tråd.
1: lägg upp nya maskor
Minskningar:
Högra sidorna sticka 2 ihop i bakre maskbågarna.
Vänstra sidorna sticka 2 ihop i främre maskbågarna.



Rosa i diagrammet är där för att uppmärksamma dig på att de anvisningarna gäller för "Odin" eller garn med samma tjocklek som Odin, nämligen 5,5 på rekommenderade stickor.
De blå linjerna ramar in ett område som INTE stickas ifall du stickar med "Alpaca Bulky" eller annat bulky garn med rekommenderad stickstorlek 6-7. Eftersom de vantarna förmodligen skulle bli för stora/onödigt långa i bulky garn.

Men återigen så är dina val och sticksätt avgörande för hur de färdiga vantarna blir i storlek och passform, så om du har möjlighet så rekommenderar jag att vantarna provas under arbetets gång för att se hur du ligger till jämfört med mönstret. Du borde börja minskningarna upptill när vantens ovankant just passerat toppen på lillfingret. Vid behov av längre vante kan du upprepa de sista 4 varven strax under den översta blå linjen. 

Lägg upp 34 maskor med stickor 4, fördela dom på 4 strumpstickor eller på lång rundsticka (magicloop-teknik). Sticka efter diagrammet nedan.

Höger Vante



Vänster Vante



Sist av allt stickas tummen.
Jag använder virknål när jag tar upp nya maskor, men du gör på det sätt du kan/vill/brukar. Vet du inte hur man gör så finns inom kort en beskrivning på mitt sätt under etiketten "Tips".

"Odin" Ta upp så du har sammanlagt 15 maskor kring tumhålets kanter.
 Fördela på tre stickor och sticka runt i 5 cm, ca 15 varv.
Ta ihop de första 2 maskorna på varje sticka = 12 maskor.
Ta ihop 2 och 2 varvet runt = 6 maskor
Dra ihop de sista 6 maskorna med stoppnål.

"Bulky" Ta upp så du har sammanlagt 12 maskor kring tumhålets kanter.
Fördela på tre stickor och sticka runt i 5 cm ca 12 varv.
Ta ihop 2 och 2 varvet runt = 6 maskor
Dra ihop de sista 6 maskorna med stoppnål.


Jag hoppas jag fått med allting nu. Tycker du att något är oklart eller upptäcker fel/brister i beskrivningen så hör av dig så åtgärdar jag detta!

Stort lycka till och mycket nöje :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar