fredag 1 januari 2016

Virkad ljusboll

Var ju tvungen att prova jag också och såhär blev min virkade ljusboll :-)


Jag virkade i bomullsgarn i olika gröna nyanser och när jag häromdagen var på Ica Maxi så hade de 50% på julsaker och jag lyckades komma över en liten, billig GRÖN led-ljusslinga med GRÖNT sken som bara blev så perfekt! Köpte även en rosa och en blå slinga så får väl virka fler bollar i rätt färger :-)

Mönstret hittade jag på bloggen "Me And Yarn". Vill du göra en egen boll så finns mönstret jag använt via länken nedan, det är på engelska. Känner du dig osäker på engelska termerna så kan du följa en svensk beskrivning av en annan liten duk/rundel.

Gör två rundlar som du sedan virkar eller syr ihop. Bada stycket i 50% vatten 50% trälim, stoppa in en ballong i ett av hålen och blås upp så duken spänns upp som en boll utanpå ballongen. När det torkat kan du sticka hål på ballongen och ta ut den. Lägg en batteridriven led-ljusslinga inuti bollen och tänd :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar